Karpatka

P1120983

Karpatka

Ciasto

250 ml wody, 100 g masła, szklanka z górką mąki pszennej ( szkl pojemność 250 ml ) – użyłam mąkę wrocławską, 5 jajek

Do garnka wlałam wodę, dodałam masło – zagotowałam. Gdy masło się rozpuściło dodałam całą mąkę – mieszałam intensywnie aż ciasto zrobiło się jednoliie – wystudziłam. Do letniego ciasta wbijałam pojedyńczo całe jajka – miksowałam mikserem na wysokich obrotach, aż ciasto zrobiło się kremowe. Kremowe ciasto podzieliłam na dwie równe części. Na wysmarowaną masłem i wysypaną mąką formę  25 x 33 cm kładłam porcje ciasta, łyżką rozprowadziłam równą warstwę. Ciasto jest lepkie więc łyżkę maczałam w zimnej wodzie by łatwiej było je rozprowadzić. Ciasta piekłam osobno w piekarniku nagrzanym do 200 st z grzałką góra dół  30 min – do ładnego zarumienienia. Czasem ciasto po wyjęciu z formy zmięknie, wtedy wkładam ponownie do piekarnika nagrzanego do 100 – 110 st i suszę przy otwartych drzwiczkach ok 15 minut. Chrupkie blaty ciasta przekładam puszystym kremem budyniowym. Wierzch ciasta posypuję cukrem pudrem. Ciasto schładzam w lodówce

 Krem budyniowy

Litr mleka, 3 pełne łyżki mąki pszennej, łyżka mąki ziemniaczanej, cukier waniliowy, 2 budynie waniliowe lub śmietankowe z cukrem – użyłam Winiary, łyżka cukru, masło 200 g, opcjonalnie spirytus ok 2 łyżki

W ok 300 ml mleka rozpuściłam cukier, cukier waniliowy, mąki oraz proszek budyniowy. Resztę mleka zagotowałam. Do gotującego się mleka cienkim strumieniem wlewałam przygotowaną wcześniej budyniową zawiesinę – mieszając zagotowałam. Gorący budyń nakryłam folią spożywczą tak że folia dotykała budyniu ( unikniemy w ten sposób korzucha na powierzchni ) Do delikatnie letniego budyniu dodałam pokrojone drobno, dość miękkie całe masło. Mikserem na wysokich obrotach miksowałam ok 5 min aż krem zrobił się puszysty i zniknęły grudki masła. Na koniec dodałam spirytus – zmiksowałam. Spirytus sprawia że krem robi sie puchaty

Dodaj komentarz